Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2012

Πρόταση : Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Βιώσιμης Ανάπτυξης Βόρειου Έβρου 2014 - 2020



του Φώτη Μάρη, Επικ. Καθηγητή Δ.Π.Θ.


Η ταυτότητα της περιοχής του Βορείου Έβρου

Η περιοχή του Βορείου Έβρου αφορά στο σύνολο των Καλλικράτειων Δήμων Ορεστιάδας και Διδυμοτείχου (Επαρχία Ορεστιάδας και Επαρχία Διδυμοτείχου), με πληθυσμό 55.480 κατοίκους από την απογραφή του 2011 (Δ. Ορεστιάδας - 37.530 και Δ. Διδυμοτείχου -17.950 κάτοικοι).
Είναι η βορειότερη περιοχή της Ελλάδας, εντοπίζεται στο βόρειο τμήμα της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου και εντάσσεται στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης. Απέχει 90χλμ. από την Αλεξανδρούπολη και 1.000χλμ. από την Αθήνα και συνορεύει βόρεια και ανατολικά με την Τουρκία, ενώ δυτικά και βορειοδυτικά με την Βουλγαρία.

Η περιοχή του Βορείου Έβρου διαθέτει παραδοσιακά διοικητικές αλληλεξαρτήσεις λόγω της ύπαρξης επί δεκαετίες του Επαρχείου Βορείου Έβρου. Ολόκληρος ο μηχανισμός κράτους και πολιτείας ήταν και συνεχίζει να είναι έτσι διαρθρωμένος, ώστε να εξυπηρετεί το σύνολο της περιοχής του Βορείου Έβρου. Για το λόγο αυτό στην περιοχή υπάρχει Πρωτοδικείο (Ορεστιάδα), Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της περιφέρειας Α.Μ.Θ. (Ορεστιάδα), Nοσοκομείο (Διδυμότειχο), Μητρόπολη (Διδυμότειχο), Έδρα του Δ.Π.Θ. στην Ορεστιάδα, Αστυνομική Διεύθυνση, Αναπτυξιακή εταιρεία «Εταιρεία Έρευνας και Ανάπτυξης Βορείου Έβρου Α.Ε.», κ.α.
Επιπλέον, έχει κοινά γεωγραφικά, πολιτισμικά, κλιματικά, δημογραφικά και κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά, αποτελώντας έτσι μια ευρύτερη ενιαία αναπτυξιακή περιοχή.


Τα Βασικά προβλήματα και οι αναπτυξιακές δυνατότητες της περιοχής

Βασικά Προβλήματα
  • Αύξηση του μη οικονομικά ενεργού πληθυσμού έναντι του οικονομικά ενεργού.
  • Αύξηση των ανέργων, και ιδιαίτερα των νέων, την τελευταία δεκαετία, με ιδιαίτερη έξαρση τα τελευταία δύο έτη, με ταυτόχρονη αύξηση της διάρκειας ανεργίας.
  • Έλλειψη ευκαιριών απασχόλησης, τάση φυγής, των νέων κυρίως, και εγκατάλειψη της περιοχής.
  • Υψηλοί δείκτες γήρανσης του πληθυσμού.
  • Γεωμορφολογική και γεωπολιτική απομόνωση της περιοχής λόγω της θέσης της (απόσταση από τα μεγάλα αστικά κέντρα και τους φορείς παραγωγής καινοτομίας και τεχνολογίας, απόσταση από μεγάλες αγορές, κτλ.), με συνέπεια την κοινωνική απομόνωση, τη βραδύτητα προσαρμογής στις νέες συνθήκες και τις νέες τεχνολογίες.
  • Ελλιπής διαχείριση και αξιοποίηση φυσικών και πολιτιστικών πόρων.
  • Συνεχής συρρίκνωση του πρωτογενούς τομέα με σοβαρές συνέπειες στη συνολική οικονομία της περιοχής και μικρός βαθμός μεταποίησης – τυποποίησης της πρωτογενούς παραγωγής.
  • Χαμηλό επίπεδο κατάρτισης, εκπαίδευσης και εξειδίκευσης του ανθρώπινου δυναμικού.
  • Μειωμένη εξωστρέφεια της κοινωνίας και της οικονομίας.
  • Σημαντικές ελλείψεις σε καινοτόμες και σύγχρονες παραγωγικές δραστηριότητες.
  • Χαμηλό επίπεδο ανάπτυξης υπηρεσιών έρευνας και τεχνολογίας.
  • Μη αναπτυγμένος τουριστικός κλάδος.
  • Καθυστερήσεις και προβλήματα σε βασικά έργα υποδομής.
  • Χαμηλό επίπεδο δημιουργίας και διάχυσης καινοτομικών δραστηριοτήτων και ενσωμάτωσης στην παραγωγική διαδικασία σύγχρονων μορφών επιχειρηματικής δράσης.
  • Περιορισμένη παράδοση επιχειρηματικότητας και έλλειψη καινοτομίας στους περισσότερους τομείς απασχόλησης.
  • Μεγάλη συγκέντρωση των επιχειρήσεων στον εμπορικό τομέα, χωρίς δυνατότητα απόδοσης προστιθέμενης αξίας στην τοπική αγορά.
  • Πύλη εισόδου παράνομων μεταναστών από την Ασία και την Αφρική.

  • Αναπτυξιακές Δυνατότητες:
  • Γεωγραφική θέση της περιοχής στα σύνορα Βουλγαρίας και Τουρκίας και Ευρώπης – Ασίας: τρεις πύλες εισόδου/ εξόδου από τη χώρα (Ορμένιο, Καστανιές, Κυπρίνος).
  • Ύπαρξη βασικών Υποδομών: Λιμάνι και Αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης, Κάθετος Οδικός Άξονας Μπουργκάς-Ορεστιάδα - Αλεξανδρούπολη, πολύ καλό εσωτερικό οδικό δίκτυο.
  • Μεγάλη Αγροτική παραγωγή: δύο εύφορες κοιλάδες των ποταμών  Άρδα και Ερυθροπόταμου.
  • Ύπαρξη Φυσικών πόρων: υπέδαφος – ορυκτός πλούτος, ενεργειακός πλούτος, εδαφικοί και υδατικοί πόροι.
  • Σημαντικά τουριστικά αξιοθέατα: αρχαιολογικός πλούτος (Ταφικός τύμβος Μικρής Δοξιπάρας Ορεστιάδας, Κάστρο Διδυμοτείχου κτλ.), πολιτιστικός/ πολιτισμικός πλούτος (δύο παραδοσιακοί οικισμοί, μεταβυζαντινές εκκλησίες, Τέμενος Διδυμοτείχου, κ.α.).
  • Υπέροχο φυσικό περιβάλλον ενταγμένο στο δίκτυο NATURA 2000: οι ποταμοί Έβρος, Ερυθροπόταμος και Άρδας.
  • Αυξανόμενος βαθμός κατανόησης από τους επιχειρηματίες της συμβολής των ΤΠΕ για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους.
  • Δυνατότητα αξιοποίησης του ΕΣΠΑ και των άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων σε έργα υποδομής και δράσεων ενίσχυσης της απασχόλησης σε τοπικό και υπερτοπικό επίπεδο.
  • Δυνατότητες επιχειρηματικότητας στην πράσινη οικονομία και τον αγροτουρισμό και στον τομέα της Κοινωνικής Οικονομίας με τη δημιουργία επιχειρήσεων σε τομείς συλλογικού παραγωγικού σκοπού και κοινωνικής φροντίδας.
 
Τα Βασικά Χαρακτηριστικά της κοινωνικοοικονομικής κατάστασης της περιοχής

Πληθυσμός:
  • Ο οικονομικά ενεργός πληθυσμός αποτελεί το 27,9% του συνολικού πληθυσμού.
  • Το 78,9% του πληθυσμού δεν προχώρησε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
  • Από το σύνολο του πληθυσμού το 34% διαβιεί κάτω από το όριο της φτώχειας, γεγονός που οφείλεται αφενός στο ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος των αγροτών έχει πολύ χαμηλό εισόδημα και αφετέρου στην κατάρρευση της οικοδομικής και εμπορικής δραστηριότητας στην περιοχή. Το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 81% για τις Ευπαθείς Κοινωνικά Ομάδες.
  • Το μεγαλύτερο πρόβλημα που φαίνεται να αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της περιοχής είναι η ραγδαία μείωση του εισοδήματός τους και ακολουθούν η ακρίβεια, η ανεργία, η εκροή χρήματος στις γειτονικές αγορές της Τουρκίας και Βουλγαρίας και τέλος η παράνομη μετανάστευση, αφού η περιοχή αποτελεί πύλη εισόδου μεταναστών από την Ασία και την Αφρική.

Εργατικό Δυναμικό – Απασχόληση:
  • Το 62,3% του εργατικού δυναμικού δηλώνουν εργοδότες και αυτοαπασχολούμενοι (συμπεριλαμβανομένων των αγροτών/ κτηνοτρόφων), το 11,9% μισθωτοί στο Δημόσιο τομέα και το 25,8% μισθωτοί στον Ιδιωτικό τομέα.
  • Ο πρωτογενής τομέας, απασχολώντας το 21% του οικονομικά ενεργού πληθυσμού, κυριαρχεί, κυρίως στους οικισμούς της υπαίθρου, αλλά είναι ο περισσότερο ευάλωτος στα πλήγματα της ανταγωνιστικής αγοράς. Βασίζεται σε παραγωγικούς κλάδους που εξαρτώνται υπέρμετρα από τις επιδοτήσεις, ενώ παρουσιάζει μικρό βαθμό μεταποίησης – τυποποίησης.
  • Ο δευτερογενής τομέας, απασχολώντας το 9% του οικονομικά ενεργού πληθυσμού, βρίσκεται σε στάδιο «μετάβασης» από παραδοσιακές προς σύγχρονες μορφές και δομές και βρίσκεται σε στασιμότητα, καθώς παραπαίει εκτεθειμένος στις ανταγωνιστικές συνθήκες και χωρίς υποστήριξη.
  • Στον τριτογενή τομέα απασχολείται το 47% του οικονομικά ενεργού πληθυσμού και ειδικότερα στον κλάδο του εμπορίου. Στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν περίπου 1.900 εμπορικές επιχειρήσεις.

Ανεργία:
  • Η ανεργία στην περιοχή ανέρχεται στο 23% του οικονομικά ενεργού πληθυσμού, ενώ 3 στους 4 ανέργους είναι γυναίκες (75,24%).
  • Στην ηλικία των 25 έως 39 ετών, το 27,27% των γυναικών και το 36,76% του πληθυσμού είναι άνεργοι.
  • Στην ηλικία των 55 έως 65 ετών, το 23,32% των γυναικών και το 28,06% του πληθυσμού είναι άνεργοι.
  • Επιπλέον, περίπου 4 στους 10 ανέργους είναι κάτω των 30 ετών, απόφοιτοι κυρίως δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Τέλος, το 22,3% των ανέργων είναι μακροχρόνια άνεργοι (άνω των 12 μηνών).

Πολιτική για οικονομική ανασυγκρότηση και ανάκαμψη της περιοχής
Οι παραμεθόριες περιοχές της χώρας μας μέσα από την ιστορική πορεία τους συγκρότησαν ένα μοντέλο κοινωνικοοικονομικής επιβίωσης το οποίο βοήθησε στην συγκράτηση του πληθυσμού και στην παραγωγή πολιτισμού κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες. Η επιλογή του τόπου κατοικίας σε δύσβατες και απομακρυσμένες περιοχές ήταν σε μεγάλο βαθμό αμυντική επιλογή στους κινδύνους.
Οι σύγχρονοι όμως όροι εμπορευματικής παραγωγής και το εντελώς διαφοροποιημένο σύστημα μεταφορών και επικοινωνιών μετέβαλαν ριζικά τα δεδομένα που είχαν διαμορφωθεί και παγιωθεί για αιώνες. Η κλειστή κοινωνία έδωσε τη θέση της στην ανοικτή κοινωνία που επηρεάζεται όχι μόνο από εθνικές αλλά από παγκόσμιες πολιτικές. Παρατηρείται μετάβαση με αυξανόμενη ταχύτητα σε μια νέα εποχή κυριαρχίας της τεχνολογίας, επιφέροντας πρωτόγνωρες αλλαγές όχι μόνο στην παραγωγική διαδικασία αλλά και στη δομή και τη λειτουργία των αγορών κεφαλαίου, στις εργασιακές σχέσεις και στις παραγωγικές και εμπορικές πολιτικές. Οι συνέπειες αυτής της διαφοροποίησης είναι έντονες στο σύνολο του αγροτικού χώρου αλλά καταλυτικές για τις ορεινές, μεθοριακές και ούτως ή άλλως μειονεκτικότερες, από άποψη παραγωγικών αλλά και κοινωνικών συνθηκών ζωής, περιοχές.
Με τα δεδομένα αυτά μεγάλες μεθοριακές περιοχές της χώρας μας με ορεινά ή δυσπρόσιτα χαρακτηριστικά οδηγούνται αμετάκλητα στην απώλεια του αγροτικού χαρακτήρα τους. Παραδοσιακές οικονομικές δραστηριότητες όπως η εκτατική γεωργία, η δασοπονία, η κτηνοτροφία δεν μπορούν να συντηρήσουν τον αγροτικό χαρακτήρα αυτών των περιοχών. Η αναμενόμενη μεταρρύθμιση της ευρωπαϊκής γεωργίας στην κατεύθυνση περιορισμού των δημόσιων ενισχύσεων θα επιταχύνει την συρρίκνωση και αποδιάρθρωση του αγροτικού τομέα.

Στο πλαίσιο αυτό, οι τοπικές αγορές όπως αυτή του Βορείου Έβρου, βρίσκονται αντιμέτωπες με νέες συνθήκες και προκλήσεις. Η αποτελεσματική αντιμετώπιση των οποίων επιβάλλει την προώθηση επιθετικών πολιτικών που θα επιφέρουν μεγάλες σε εύρος και βάθος αλλαγές. Η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου και πολύπλευρου πλαισίου πολιτικής για την ανάπτυξη του Βορείου Έβρου, ικανό να προσελκύσει ιδιωτικές επενδύσεις και να δημιουργήσει νέες και υγιείς θέσεις εργασίας, είναι περισσότερο από ποτέ απαραίτητο.

Στόχος αυτού του αναπτυξιακού πλαισίου για την αγροτική παραγωγή, τη μεταποίηση, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, το εμπόριο, τον τουρισμό, τις μεταφορές και την ενέργεια, είναι η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης του ενιαίου μεθοριακού χώρου του Βορείου Έβρου με τη δημιουργία προϋποθέσεων συγκράτησης του πληθυσμού και προσέλκυσης νέων ανθρώπων, μέσω της εφαρμογής ενός εναλλακτικού μοντέλου ανάπτυξης. 

Δηλαδή επιδίωξη και ζητούμενο είναι η δημιουργία των προϋποθέσεων για οικονομική ανασυγκρότηση και ενεργοποίηση των τοπικών κοινωνιών έτσι ώστε η περιοχή να αποκτήσει, σε ένα χρονικό ορίζοντα μέχρι το τέλος της δεκαετίας, δυναμική οικονομία και να ενταχθεί με ανταγωνιστικούς όρους στον κοινωνικοοικονομικό ιστό της χώρας.

Η λογική και η καινοτομία αυτού του αναπτυξιακού πλαισίου θα είναι η ολοκληρωμένη παρέμβαση σε μια συγκεκριμένη γεωγραφική ενότητα με κοινά χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Το ολοκληρωμένο αυτό αναπτυξιακό πλαίσιο δεν θα έρχεται να υποκαταστήσει άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα που είναι σε εξέλιξη ή μπορούν να υλοποιηθούν μελλοντικά στην περιοχή αλλά θα λειτουργήσει συμπληρωματικά και αθροιστικά έτσι ώστε να ωθήσει την περιοχή σε αναπτυξιακή τροχιά.
Ο καθορισμός του είδους των παρεμβάσεων σε μεγάλο βαθμό προκύπτει μέσα από τις μελέτες που έχουν εκπονήσει οι φορείς της περιοχής (Δήμοι, Περιφέρεια, Πανεπιστήμια, Επιμελητήρια, κ.α.). Η μέχρι σήμερα λογική παρέμβασης καθορίζονταν από τα διοικητικά όρια. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα - πρόταση επιχειρεί να εντάξει σε μια ενιαία αναπτυξιακή λογική μια ευρύτερη περιοχή η οποία προσδιορίζεται από κοινά μορφολογικά, κοινωνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά.
Ο πιλοτικός χαρακτήρας του ολοκληρωμένου και βιώσιμου σχεδιασμού για την ανάπτυξη θα στοιχειοθετηθεί με ένα συνολικό Επιχειρησιακό Σχέδιο στο οποίο θα ενσωματωθούν όλες οι επί μέρους προτάσεις και θα αναδειχτούν νέες στα πλαίσια μιας πραγματικής διαβούλευσης με την βοήθεια της εκ των κάτω προσέγγισης. Το εργαλείο αυτό θα διασφαλίσει την εκπόνηση ενός Σχεδίου από την Περιοχή του Β. Έβρου για τον Βόρειο Έβρο.
Στη συγκεκριμένη φάση που ολοκληρώνεται η υλοποίηση του ΕΣΠΑ 2007 – 2013, όπως έχει προκύψει από τις σχετικές διαβουλεύσεις, μια σειρά έργων υποδομής και ανάδειξης του ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, διαθέτουν υψηλή ωριμότητα και είναι άμεσα υλοποιήσιμες. Αποτύπωση της αποφασιστικότητας, για την άμεση υλοποίηση του εγχειρήματος, είναι η ενεργοποίηση χρηματοδοτικών μέσων για την υλοποίηση, συγκεκριμένων προτάσεων.

Η Πρόταση:

Δράσεις για την ανάκαμψη – βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής

Στρατηγικός στόχος της περιοχής του Βορείου Έβρου πρέπει να είναι η διαμόρφωση μιας σύγχρονης εξαγωγικής οικονομίας χωρίς εξάρτηση από την Αθήνα ώστε η περιοχή να διαδραματίσει το δικό της ρόλο ως σημείο συνάντησης Ευρώπης και Ανατολής.

Πιο συγκεκριμένα πρέπει να επιδιωχθεί:

1.     Ολοκλήρωση όλων των βασικών υποδομών
Πρέπει να ολοκληρωθεί ο κάθετος οδικός άξονας Αρδάνιο – Ορμένιο, να κατασκευαστεί κάθετος άξονας του αγωγού φυσικού αερίου Αρδάνιο -  Ορμένιο και να διασυνδεθεί με το Βουλγαρικό και τον Τουρκικό Αγωγό. Να ολοκληρωθεί το σιδηροδρομικό δίκτυο και να ηλεκτροδοτεί. Να ολοκληρωθούν σημαντικά αντιπλημμυρικά έργα τόσο στις κοιλάδες  Άρδα και Ερυθροποτάμου όσο και στον Ποταμό Έβρο. Επίσης πρέπει να συντηρηθούν και τα συμπληρωθούν τα αρδευτικά δίκτυα της περιοχής και σε συνδυασμό με την κατασκευή ταμιευτήρων που θα ποτίσουν δια της βαρύτητας τις καλλιέργειες θα τόσο η μείωση του κόστους παραγωγής όσο και η αειφορική διαχείριση των υδατικών πόρων της περιοχής του Βορείου Έβρου.
2.  Η ανάπτυξη και η διασύνδεση των Τμημάτων του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης με την παραγωγική διαδικασία μέσω της χρηματοδότησης στοχευμένων δράσεων.
3.  Δημιουργία θέσεων εργασίας στον πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή Τομέα αφού προηγουμένως θέσουμε τον στόχο που πρέπει να επιτύχουμε στο τέλος της δεκαετίας.
Όλες οι επιμέρους δράσεις πρέπει να έχουν στόχο να παράγουν θέσεις εργασίας, να παράγουν ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες σε ένα ευρύ φάσμα ευκαιριών απασχόλησης.
4.     Προώθηση και μεγιστοποίηση των τοπικών συγκριτικών πλεονεκτημάτων.
Πρέπει να αναληφθούν καινοτόμες ενέργειες σε συνεργασία τοπικών, εθνικών, ευρωπαϊκών και διεθνών παραγόντων με σκοπό τη μεγιστοποίηση και αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων που προκύπτουν από την γεωγραφική θέση της περιοχής, στο κατώφλι της Τουρκίας, των Βαλκανικών και παρευξείνιων χωρών και τη δημιουργία του Βορείου Έβρου ως σημείο επαφής των διεθνών αγορών στην ευρύτερη αυτή περιοχή.
5.     Επιθετική προσέγγιση των επενδύσεων.
Ο Βόρειος Έβρος πρέπει να γίνει αναγνωρίσιμος, τόσο σε εθνικό όσο και ευρωπαϊκό επίπεδο και να αποκτήσει την ταυτότητα μιας επιθυμητής περιοχής για εργασία, επενδύσεις και επιχειρηματικές δραστηριότητες χάρη στο φιλικό προς τις επενδύσεις περιβάλλον που θα επικρατεί και στις προοπτικές κατάκτησης των ευρύτερων σε αυτόν αγορές.
6.     Υποστήριξη των υφιστάμενων οικονομικών δραστηριοτήτων.
Πρέπει να αναπτυχθεί και υποστηριχθεί η πρωτογενής τοπικής οικονομική δραστηριότητα στον Βόρειο Έβρο, η οποία είναι θεμελιώδης για την οικονομική ανάπτυξη και να υποστηριχθούν οι υφιστάμενες μικρές επιχειρήσεις, ώστε να αποτελέσουν τον υποστηρικτικό μηχανισμό για τις νέες επενδύσεις των εθνικών και ξένων κεφαλαίων.
7.   Αύξηση της ανάμειξης και επιρροής της περιοχής αλλά και της ανταποδοτικότητας στην περιοχή των μεγάλων έργων και προγραμμάτων.
Προκειμένου, αφενός να ελαχιστοποιηθούν οι περιβαλλοντικές καταστροφές και η γενικότερη υποβάθμιση της περιοχής και αφετέρου να μεγιστοποιηθούν τα εμπορικά και οικονομικά οφέλη, ο Βόρειος Έβρος θα πρέπει να καταβάλλει όλες τις προσπάθειές του για την κατάκτηση ενεργού ρόλου συμμετοχής στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση έργων (τοπικής, ευρωπαϊκής και διεθνούς σημασίας) όσο το δυνατόν περισσότερο.

Τα ανωτέρω πρέπει να επιδιωχθούν σε όλα τα επίπεδα:

Θεσμικό Επίπεδο:
  • Αξιοποίηση του θεσμικού πλαισίου για τις βιομηχανικές περιοχές.
  • Θέσπιση σταθερού αναπτυξιακού φορολογικού συστήματος με έμφαση στην καθιέρωση φορολογικών κινήτρων για την ενίσχυση των επενδύσεων και στη μείωση των συντελεστών φορολόγησης.
  • Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του τουρισμού.
  • Διαμόρφωση πολιτικής για την προστασία του καταναλωτή δεδομένου ότι η απελευθέρωση των αγορών, ειδικά σε διασυνοριακές περιοχές, επιβάλει την ύπαρξη ρυθμιστικών και ελεγκτικών οργάνων που θα εξασφαλίζουν την αντιμετώπιση των φαινομένων κερδοσκοπίας, νόθευσης τους ανταγωνισμού και παραπλάνησης των καταναλωτών, τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπιστούν μέσα από ένα πλαίσιο νομοθετικών μέτρων.
  • Άμεση σύνδεση της τουριστικής πολιτικής με το φυσικό περιβάλλον και τον πολιτισμό. Η πολιτιστική παράδοση, η ιστορική κληρονομιά καθώς και η  φυσική ομορφιά που χαρακτηρίζει την περιοχή, συνιστούν συγκριτικά πλεονεκτήματα του Βορείου Έβρου στην εθνική και διεθνή τουριστική αγορά.

Ανάπτυξη επιχειρηματικότητας:
  • Ενίσχυση του εξαγωγικού προσανατολισμού των επιχειρήσεων της περιοχής και στήριξη της διείσδυσής τους στις γειτονικές χώρες της Βαλκανικής, τις παρευξείνιες χώρες και την Τουρκία. Για την επίτευξη του παραπάνω στόχου προτείνεται ο σχεδιασμός και η εφαρμογή επιθετικής πολιτικής εξωτερικού εμπορίου η οποία θα αντιμετωπίζει το αυξημένο κόστος μεταφοράς, θα παρέχει επαρκή και σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία στους εξαγωγείς και θα ασφαλίζει με ανταγωνιστικούς όρους τις εξαγωγές έναντι κινδύνων.
  • Χορήγηση κινήτρων για την ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
  • Βελτίωση της ποιότητας των παραγόμενων προϊόντων και των προσφερόμενων υπηρεσιών μέσα από προγράμματα ολικής ποιότητας και σύγχρονου management.
  • Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του εμπορίου με τη συμμετοχή σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα και στις χρηματοδοτήσεις των αναπτυξιακών νόμων.
  • Ριζική αναμόρφωση της επιχειρηματικής εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης που θα τη συνδέει με τις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις των επιχειρήσεων στην περιοχή.
  • Ενίσχυση του εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων επιχειρήσεων αλλά και ενθάρρυνσης δημιουργίας νέων.
  • Βελτίωση της δυνατότητας των επιχειρήσεων και της προσβασιμότητας σε φορείς ανάπτυξης και προώθησης καινοτομίας, ώστε να αδράξουν τις δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογική εξέλιξη.
  • Χορήγηση κινήτρων για την υιοθέτηση νέων μορφών οργάνωσης και διοίκησης καθώς και νέων μεθόδων παραγωγής (καινοτομία).

Διαμόρφωση σύγχρονου επιχειρηματικού περιβάλλοντος:
  • Βελτίωση των αναπτυξιακών υποδομών στις μεταφορές, στην ενέργεια και στις τηλεπικοινωνίες.
  • Άρση των αγκυλώσεων και των εμποδίων που συσσώρευσε η συνεχής διόγκωση του δημόσιου τομέα και οι κρατικές παρεμβάσεις στην παραγωγή.
  • Απλούστευση του νομικού πλαισίου ίδρυσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων, γεγονός που προϋποθέτει μέτρα τα οποία θα οδηγήσουν στην εξυγίανση του ανταγωνισμού και παράλληλα στην κατάργηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών, υποχρεώσεων και δαπανών που λειτουργούν ως αντικίνητρα στην έναρξη και συνέχιση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
  • Ίδρυση και συνέχιση της λειτουργίας δομών και κέντρων ενημέρωσης και πληροφόρησης για το συντονισμό των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
  • Προώθηση και ευρεία εφαρμογή των καινοτόμων τεχνολογιών που θα οδηγήσουν στη βέλτιστη εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων και στην αποτελεσματικότερη προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
  • Χάραξη και υλοποίηση δυναμικής πολιτικής και διαφημιστικής προβολής των κλάδων οικονομικής δραστηριότητας σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
  • Έγκαιρη ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομής, τα οποία συνδέονται με την ανάπτυξη των μεταφορών, της μεταποίησης και των εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Τα έργα στο σιδηρόδρομο, οι επέκταση και αναβάθμιση οδών και του δικτύου φυσικού αερίου, τα αρδευτικά φράγματα και η ολοκληρωμένη διαχείριση υδάτινων πόρων, η κατασκευή συνεδριακού - εκθεσιακού κέντρου, η διάνοιξη περιηγητικών μονοπατιών, η οικοτουριστική αξιοποίηση των ποταμών Άρδα και Ερυπροποτάμου, κλπ συγκαταλέγονται μεταξύ των προτεινόμενων έργων.

Προϋποθέσεις σχεδιασμού και εφαρμογής ενός ολοκληρωμένου πλαισίου βιώσιμης ανάπτυξης στο Βόρειο Έβρο
Με δεδομένα ότι:
  • Η επενδυτική δραστηριότητα στην περιοχή θα αφορά επιχειρήσεις μικρού μεγέθους οι οποίες κατά βάση θα έχουν τοπική εμβέλεια.
  • Οι διαδρομές θα εκτείνονται σε μεγάλη έκταση και σε διαφορετικά διοικητικά διαμερίσματα (Δήμους).
  • Η διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για αναπτυξιακή ώθηση με προοπτική στο χρόνο.
  • Υπάρχουν επισκέψιμοι χώροι κοινού ενδιαφέροντος αλλά σε διαφορετικές περιοχές.
Κρίνεται λοιπόν απαραίτητη η συνεργασία και δικτύωση φορέων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ώστε να διασφαλιστεί η απαιτούμενη ευελιξία που θα πρέπει να χαρακτηρίζει κάθε ολοκληρωμένη προσπάθεια για βιώσιμη ανάπτυξη και ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.
Επιπλέον, η διαμόρφωση ενός τέτοιου ολοκληρωμένου πλαισίου βιώσιμης ανάπτυξης, μεταξύ των άλλων προϋποθέτει την πλήρη γνώση των διαθέσιμων πόρων, τη λεπτομερή καταγραφή και μελέτη της υπάρχουσας κατάστασης καθώς και την αξιολόγηση των προτάσεων που υποβάλλονται από διάφορους φορείς.
Πιστεύουμε ακράδαντα ότι ο Βόρειος Έβρος με τα χαρακτηριστικά που διαθέτει πρέπει να απαιτήσει και δικαιούται να πάρει τη χρηματοδότηση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου βιώσιμης ανάπτυξης για τη νέα Προγραμματική Περίοδο 2014 – 2020.
Κοινή είναι η πεποίθησή μας ότι η περιοχή διαθέτει το ανθρώπινο δυναμικό να σχεδιάσει και να υλοποιήσει εκ των έσω ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο βιώσιμης ανάπτυξης.
Πιστεύω ότι μπορούμε να διεκδικήσουμε την ένταξη και χρηματοδότηση στον Αναπτυξιακό Προγραμματισμό για τη νέα Προγραμματική Περίοδο 2014 – 2020 (Νέο ΕΣΠΑ) του Ολοκληρωμένου Πλαισίου Βιώσιμης Ανάπτυξης Βορείου Έβρου (Άξονες, Μέτρα κτλ).

Η ώρα της διαβούλευσης είναι τώρα!!

Η ώρα της διεκδίκησης έφθασε!!

Η βοήθεια όλων είναι απαραίτητη!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου