Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής αλλαγής
ανακοίνωσε την έναρξη των διαδικασιών για το σχεδιασμό και την υλοποίηση
του προγράμματος «Βιώσιμες Πόλεις-Μαθιός Καρλαύτης».
Το πρόγραμμα, του οποίου ο τίτλος εξυπηρετεί το σκοπό του και ταυτόχρονα αποτίει φόρο τιμής στον εμπνευστή του, τον καθηγητή του ΕΜΠ και πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Μαθιό Καρλαύτη, προβλέπει ως δικαιούχους χρηματοδότησης τα αστικά κέντρα όλων των Δήμων με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων, εκτός των περιοχών που καλύπτουν τα Ρυθμιστικά Σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Επίσης, τα οικιστικά κέντρα με πληθυσμό μικρότερο των 10.000 κατοίκων, τα οποία συνιστούν διοικητικούς ή οικονομικούς πόλους σε επίπεδο ΟΤΑ ή ευρύτερων χωρικών ενοτήτων (π.χ. τουριστικά κέντρα, ιδίως του νησιωτικού χώρου).
Η χρηματοδότηση θα αφορά σε:
Α) Ενιαίες συγκοινωνιακές, κυκλοφοριακές και πολεοδομικές μελέτες.
Β) Υλοποίηση έργων υποδομής ή προμήθεια εξοπλισμού, εφόσον υπάρχουν εγκεκριμένες μελέτες
Γ) Χρηματοδότηση υλοποίησης συγκοινωνιακού έργου σε δημοτικό ή διαδημοτικό επίπεδο, εφόσον υπάρχουν μελέτες και προγραμματικές συμφωνίες
Για την ορθή εφαρμογή των ανωτέρω, το ΥΠΕΚΑ προχωρεί στην δημιουργία κατευθυντήριου πλαισίου, υπό μορφή οδηγού, προς τους Δήμους της χώρας, ο οποίος θα καθορίζει τις προδιαγραφές για τον σχεδιασμό των συνδυασμένων παρεμβάσεων στα αστικά κέντρα.
Με αφορμή το πρόγραμμα «Βιώσιμες Πόλεις-Μαθιός Καρλαύτης», ο Υπουργός ΠΕΚΑ, Γιάννης Μανιάτης έκανε την εξής δήλωση:
«Το ΥΠΕΚΑ, με την νομοθέτηση των Ρυθμιστικών Σχεδίων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, έβαλε τις βάσεις για δρομολόγηση έργων βελτίωσης της ποιότητας της ζωής των κατοίκων των δύο μεγάλων αυτών πόλεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, ανακοινώνει την έναρξη των διαδικασιών για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός ειδικού Προγράμματος για την περίοδο 2014-2020, το οποίο έχει ως στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, την πολεοδομική εναρμόνιση, την αναβάθμιση περιοχών και την οικολογική κινητικότητα στις πόλεις της Περιφέρειας.
Οι πόλεις μας είναι θύλακες καινοτομίας, οδηγοί της οικονομίας, και εκεί που παράγονται πλούτος και θέσεις εργασίας. Υπό αυτό το πρίσμα, οι βιώσιμες πόλεις θεωρούνται ως επίκεντρο για εξάλειψη της φτώχειας, για ευκαιρίες απασχόλησης, για οικονομική ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς, για αξιοποίηση των φυσικών πόρων και της αειφόρου ανάπτυξης.
Η αστική ανάπτυξη δεν είναι ένα απλό ζήτημα. Αφορά οικονομολόγους, πολεοδόμους, περιβαλλοντολόγους, ειδικούς των μεταφορών, των κοινωνικών πολιτικών, των μέτρων ασφαλείας και άλλων.
Ως εκ τούτου, είναι επιτακτική η ανάγκη να αρχίσουμε να αλλάζουμε νοοτροπίες και να ενθαρρύνουμε τη στενή συνεργασία των ανθρώπων που εκπροσωπούν διαφορετικές αρχές, αλλά και διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους.
Οι ζωντανές και υγιείς πόλεις, δηλαδή οι βιώσιμες, όπως τις θέλουμε να είναι, μπορεί να επιτευχθούν μόνο εάν όλες οι σχετικές πολιτικές συνδυάζονται στο ίδιο επίπεδο με ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό τρόπο, ο οποίος διασφαλίζει τη συμπληρωματικότητα και τη συνέργεια των προσπαθειών, των πόρων και των μέτρων που λαμβάνονται.
Βιώσιμη και έξυπνη ανάπτυξη σημαίνει καινοτομία που μπορεί να συμβάλει ταυτόχρονα στην αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων, όπως η υποβάθμιση του περιβάλλοντος, η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η έλλειψη ενέργειας, οι επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Σήμερα, οι ιδέες για την αστική κινητικότητα στη σύγχρονη πόλη, απελευθερωμένες από τις αντιλήψεις του παρελθόντος, μετασχηματίζουν τα δίκτυα μεταφορών σε δίκτυα που ανταποκρίνονται στις λειτουργίες σύνδεσης και μεταφοράς, αλλά αναδεικνύοντας την περιβαλλοντική διάσταση και την κοινόχρηστο χαρακτήρα των δικτύων κυκλοφορίας.
Αυτή η αειφορική προσέγγιση της κίνησης στηρίζει τους ήπιους τρόπους μετακίνησης και τις παρεμβάσεις στον αστικό χώρο που απελευθερώνουν χώρο από το αυτοκίνητο και τον αποδίδουν στο πράσινο και στον άνθρωπο της πόλης».
www.econews.gr
Το πρόγραμμα, του οποίου ο τίτλος εξυπηρετεί το σκοπό του και ταυτόχρονα αποτίει φόρο τιμής στον εμπνευστή του, τον καθηγητή του ΕΜΠ και πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Μαθιό Καρλαύτη, προβλέπει ως δικαιούχους χρηματοδότησης τα αστικά κέντρα όλων των Δήμων με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων, εκτός των περιοχών που καλύπτουν τα Ρυθμιστικά Σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Επίσης, τα οικιστικά κέντρα με πληθυσμό μικρότερο των 10.000 κατοίκων, τα οποία συνιστούν διοικητικούς ή οικονομικούς πόλους σε επίπεδο ΟΤΑ ή ευρύτερων χωρικών ενοτήτων (π.χ. τουριστικά κέντρα, ιδίως του νησιωτικού χώρου).
Η χρηματοδότηση θα αφορά σε:
Α) Ενιαίες συγκοινωνιακές, κυκλοφοριακές και πολεοδομικές μελέτες.
Β) Υλοποίηση έργων υποδομής ή προμήθεια εξοπλισμού, εφόσον υπάρχουν εγκεκριμένες μελέτες
Γ) Χρηματοδότηση υλοποίησης συγκοινωνιακού έργου σε δημοτικό ή διαδημοτικό επίπεδο, εφόσον υπάρχουν μελέτες και προγραμματικές συμφωνίες
Για την ορθή εφαρμογή των ανωτέρω, το ΥΠΕΚΑ προχωρεί στην δημιουργία κατευθυντήριου πλαισίου, υπό μορφή οδηγού, προς τους Δήμους της χώρας, ο οποίος θα καθορίζει τις προδιαγραφές για τον σχεδιασμό των συνδυασμένων παρεμβάσεων στα αστικά κέντρα.
Με αφορμή το πρόγραμμα «Βιώσιμες Πόλεις-Μαθιός Καρλαύτης», ο Υπουργός ΠΕΚΑ, Γιάννης Μανιάτης έκανε την εξής δήλωση:
«Το ΥΠΕΚΑ, με την νομοθέτηση των Ρυθμιστικών Σχεδίων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, έβαλε τις βάσεις για δρομολόγηση έργων βελτίωσης της ποιότητας της ζωής των κατοίκων των δύο μεγάλων αυτών πόλεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, ανακοινώνει την έναρξη των διαδικασιών για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός ειδικού Προγράμματος για την περίοδο 2014-2020, το οποίο έχει ως στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, την πολεοδομική εναρμόνιση, την αναβάθμιση περιοχών και την οικολογική κινητικότητα στις πόλεις της Περιφέρειας.
Οι πόλεις μας είναι θύλακες καινοτομίας, οδηγοί της οικονομίας, και εκεί που παράγονται πλούτος και θέσεις εργασίας. Υπό αυτό το πρίσμα, οι βιώσιμες πόλεις θεωρούνται ως επίκεντρο για εξάλειψη της φτώχειας, για ευκαιρίες απασχόλησης, για οικονομική ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς, για αξιοποίηση των φυσικών πόρων και της αειφόρου ανάπτυξης.
Η αστική ανάπτυξη δεν είναι ένα απλό ζήτημα. Αφορά οικονομολόγους, πολεοδόμους, περιβαλλοντολόγους, ειδικούς των μεταφορών, των κοινωνικών πολιτικών, των μέτρων ασφαλείας και άλλων.
Ως εκ τούτου, είναι επιτακτική η ανάγκη να αρχίσουμε να αλλάζουμε νοοτροπίες και να ενθαρρύνουμε τη στενή συνεργασία των ανθρώπων που εκπροσωπούν διαφορετικές αρχές, αλλά και διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους.
Οι ζωντανές και υγιείς πόλεις, δηλαδή οι βιώσιμες, όπως τις θέλουμε να είναι, μπορεί να επιτευχθούν μόνο εάν όλες οι σχετικές πολιτικές συνδυάζονται στο ίδιο επίπεδο με ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό τρόπο, ο οποίος διασφαλίζει τη συμπληρωματικότητα και τη συνέργεια των προσπαθειών, των πόρων και των μέτρων που λαμβάνονται.
Βιώσιμη και έξυπνη ανάπτυξη σημαίνει καινοτομία που μπορεί να συμβάλει ταυτόχρονα στην αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων, όπως η υποβάθμιση του περιβάλλοντος, η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η έλλειψη ενέργειας, οι επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Σήμερα, οι ιδέες για την αστική κινητικότητα στη σύγχρονη πόλη, απελευθερωμένες από τις αντιλήψεις του παρελθόντος, μετασχηματίζουν τα δίκτυα μεταφορών σε δίκτυα που ανταποκρίνονται στις λειτουργίες σύνδεσης και μεταφοράς, αλλά αναδεικνύοντας την περιβαλλοντική διάσταση και την κοινόχρηστο χαρακτήρα των δικτύων κυκλοφορίας.
Αυτή η αειφορική προσέγγιση της κίνησης στηρίζει τους ήπιους τρόπους μετακίνησης και τις παρεμβάσεις στον αστικό χώρο που απελευθερώνουν χώρο από το αυτοκίνητο και τον αποδίδουν στο πράσινο και στον άνθρωπο της πόλης».
www.econews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου